woensdag 8 februari 2012

STREEKPRODUCTEN.....

Omdat we de naam atelier en boerderijwinkel voeren, krijg ik regelmatig de vraag of we zelf ook streekproducten maken. Het antwoord is: nee, dat doen we niet. Omdat wij een melkveebedrijf hebben, zou ik dan kaas of zuivel moeten gaan maken. Ik heb me daar ooit wel eens in verdiept, maar zag het niet zitten. Zelf kazen is een bedrijfsvoering op zich. Je bent er niet met 'gewoon' kaasjes maken. Een ander belangrijk punt was ook dat we geen ruimte hadden. Nu kan ik bij collegaboeren die wel zelf kazen best kaas inkopen, maar het is toch leuker om te kunnen zeggen dat de producenten van je grondstoffen 'daar en daar in de stal of buiten lopen'. Geeft toch een stukje extra beleving. En.....van de melk die wij aanleveren aan de melkfabriek wordt al kaas gemaakt. Bijv. Leerdammer kaas, of Boursin, of La vache qui rit, of de Babybelletjes. En deze zijn gewoon in de supermarkt te koop.
Naast kaas worden er diverse andere 'koeieproducten' gemaakt. En niet iedere boer is melkveehouder. Je hebt ook kippeboeren, tuinders, akkerbouwers enz. Allemaal mensen die in de agrarische sector werkzaam zijn. Met ieder hun eigen product. En in onze boerderijwinkel daarom een assortiment van allerlei houdbare producten. Deze producten zijn leuke kado's om te krijgen of om weg te geven. Er verlaten jaarlijks dan ook heel wat pakketjes onze winkel. En..... je kunt natuurlijk ook jezelf tracteren.

Groetjes, Johanna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten